yoga sklep zapisz się do newslettera

Dieta dla lepszej praktyki jogi

Jak usprawnić funkcjonowanie ciała i umysłu za sprawą odpowiedniego jedzenia i praktyki jogi?

Ciało i umysł funkcjonują najlepiej zasilane zdrowym i sycącym pożywieniem. Wykorzystanie jedzenia w celu zwiększenia gibkości ciała i poprawienia funkcjonowania mózgu, w naturalny sposób pozytywnie wpłynie na twoje asany, doda ci energii i polepszy ogólne samopoczucie.

SAM WIESZ NAJLEPIEJ

Istnieją wiele wskazówek i porad na temat odżywiania, ale najważniejszą jest umiejętność wsłuchania się w nasze indywidualne potrzeby w danej chwili. Intuicyjna wiedza, o tym co jest dla nas dobre, jest kluczowa, lecz często wymaga poświęcenia. Jak to jednak zazwyczaj ma miejsce w przypadku jogi, warto się wysilić!

ZWIĘKSZ SWOJĄ ELASTYCZNOŚĆ

Wyciąg z pędów jęczmienia – to doskonałe źródło substancji odżywczych i poleca się włączyć je do jadłospisu w czasie praktyki jogi. Ta zielona roślina zawiera wiele witamin, minerałów, aminokwasów i enzymów, jak również chlorofil, który pobudza wzrost tkanek i przyśpiesza gojenie ran. Pędy jęczmienia są bogate w beta-karoten, żelazo i wapń, który buduje mocne i zdrowe kości. Można je kupić w postaci suszonej w sklepach zielarskich lub nabyć nasiona i samemu wyhodować.

Spirulina – nie da się zliczyć wszystkich dobroczynnych oddziaływań tej superalgi na zdrowie człowieka. Zawiera dziesięciokrotnie większe stężenie beta-karotenu niż marchew, a składnik ten naturalnie wspomaga nasz system ochronny i pozytywnie wpływa na wzrok. Ponadto, w spirulinie znajduje się największa ilość witaminy B12 chroniącej układ nerwowy i tkanki miękkie. Jest bogatym źródłem rzadkiego, ale jakże ważnego kwasu gamma-linolenowego (GLA), który występuje w ludzkim mleku i wpływa na zdrowy rozwój niemowląt. Można ją zakupić w sklepach ze zdrową żywnością w postaci tabletek lub proszku. Zaleca się stosowanie jednej tabletki dziennie lub dodanie łyżeczki proszku do zdrowego koktajlu.

Chlorella – jest algą rosnącą w słodkich wodach i zawiera więcej chlorofilu, niż jakakolwiek inna roślina. Jej działanie detoksykujące bardzo dobrze wpływa na ciało i oczyszczenie krwi. Często jest stosowana jako środek zapobiegawczy lub hamujący rozwój nowotworów, wspomagający system odpornościowy, przywracający zdrową florę bakteryjną w jelitach i obniżający ciśnienie krwi. Ją również można kupić w formie tabletek lub proszku w sklepach ze zdrową żywnością. Przyjmuj jedną tabletkę dziennie w trakcie posiłku lub wymieszaj łyżeczkę proszku z wodą albo sokiem jako suplement diety.

Siarka – regeneruje tkanki łączne i jest niezbędna w procesie tworzenia białek budujących mięśnie. Bierze udział w trawieniu i wchłanianiu tłuszczów oraz przyczynia się do naturalnego łagodzenia bólów mięśni. Siarka może sprawić, że twoje włosy, skóra i paznokcie będą błyszczące i zdrowe, jak również wyreguluje poziom cukru we krwi. Pierwiastek ten występuje w takich pokarmach, jak mięso, jaja, pietruszka, cebula, szczypiorek, por, czosnek, ostrygi, papryka, brokuły, kalafior, rzeżucha i brukselka. Przygotuj posiłek bogaty w siarkę – urozmaici to dietę i pozytywnie wpłynie na twoją praktykę jogi.

Yoga_sklep_baner-produkty#2

DLA MÓZGU

Wiemy, że jednym z wielu pozytywnych efektów jogi jest wyciszenie umysłu, redukcja stresu i większa świadomość ciała. Połączenie ćwiczeń ze zdrowym sposobem odżywiania w znaczący sposób podniesie żywotność i utrzyma prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Stare przysłowie mówi, że „umysłu nie można marnować”. Poniższe składniki tworzące zbilansowaną dietę mogą istotnie polepszyć funkcje mózgu.

Ryby z zimnych wód. Ryby są bardzo często wymieniane jako jeden z pierwszych składników pożywienia pozytywnie wpływający na mózg, ponieważ zawierają duże ilości kwasów omega-3. Kwasy te wspomagają rozwój neuronów i wzmacniają ich otoczki mielinowe. Dla dobra mózgu najlepiej jeść zimnowodne i dziko żyjące ryby, np. łososia lub dorsza.

RADA: Upiecz filet z łososia lub dorsza z przyprawami bogatymi w siarkę takich jak czosnek, szczypiorek i cebula. Odżywisz ciało i umysł.

Owoce. Antyoksydanty zawarte w owocach bardzo dobrze wpływają na funkcjonowanie mózgu. Zapobiegają obumieraniu komórek i redukują prawdopodobieństwo wystąpienia chorób neurologicznych. Wykazano, że opóźniają proces starzenia. Do owoców bogatych w antyoksydanty zaliczamy jagody, jabłka, cytryny, limonki, winogrona, mango, morele, ananasy, granaty, orzechy kokosowe, czerwone pomarańcze oraz pomidory. Zaleca się spożywanie 2-3 porcji owoców dziennie.

RADA: Do sałatki owocowej dodaj posiekane orzechy pekan i całość posyp cynamonem. Te dwa składniki również zawierają antyoksydanty.

Warzywa. Także zawierają duże ilości antyoksydantów. Pamiętaj, że lepiej wprowadzić do swojego jadłospisu składniki bogate w antyoksydanty, niż przyjmować suplementy. Jedz kapustę, kabaczka, marchew, paprykę, szpinak, brokuły, soję, karczochy, buraki.

RADA: Przygotuj zapiekankę warzywną i podaj ją z brązowym ryżem, kolorową fasolą lub słodkimi ziemniakami. One też mają dużo antyoksydantów. Pij zieloną herbatę lub sok żurawinowy.

Czekolada. Jak wiadomo, czekolada w odpowiedniej ilości dobrze działa na mózg. Ziarna kakaowca (czyste kakao) zawierają antyoksydanty i poprawiają pamięć. Jedz ciemną czekoladę z mniejszą zawartością cukru i używaj naturalnego kakao. Pamiętaj, że najważniejszy jest umiar.

Woda. O codziennym piciu wody należy przypominać na każdym kroku. Upewnij się, że pijesz wystarczająco dużo aby nawodnić ciało i mózg. Odwodnienie może objawiać się bólem głowy, a w efekcie utrzymać niebezpiecznie wysoki poziom hormonów stresu i doprowadzić do uszkodzenia neuronów. W diecie wspomagającej praktykę jogi dobrze jest wypijać 1 litr wody na 25 kg masy ciała.

Niektóre pozycje jogi są odpowiednie tylko dla pewnych osób albo można je wykonywać jedynie w konkretnym czasie. Podobnie jest z pożywieniem, które włączasz do diety. Jedzenie powinno dostarczać energii i oczyszczać. „Dobra” dieta będzie inna dla każdego. Przekonasz się, co jest właściwe dla ciebie w momencie, kiedy zaczniesz czuć się zdrowiej, dobrze spać i przyswajać składniki odżywcze. Poczujesz również, że praktyka jogi nie wyczerpuje twojego ciała, a raczej wspomaga je. Warzywa napakowane antyoksydantami.

zdjecie

Artykuł pochodzi z numeru JESIEŃ 2013 magazynu Yoga & Ayurveda. Wejdź po więcej! >>

FAJNIE JEST EKSPERYMENTOWAĆ

Im dłużej zajmujesz się jogą, tym lepiej intuicja rozróżnia, co jest dla twojego ciała dobre. Zmieniaj ulubione przepisy tak, aby odpowiadały twojemu smakowi i często gotuj. W efekcie jedzenie będzie wspierało twoją praktykę.

Prowadź dziennik. Obserwuj fazy trawienia, cykl snu, oddychanie, poziom energii i pozycje, które wykonujesz po jedzeniu. Dziennik kulinarny może okazać się idealnym narzędziem przy analizowaniu różnych zależności. Jeśli nie czujesz się zdrowo lub jesteś rozchwiany, zajrzyj do dziennika i prześledź, co jadłeś i jaki mogło to mieć wpływ na Twoje samopoczucie. Następnie zmień swoje zwyczaje żywieniowe

Świadome jedzenie. Planowanie i przygotowanie. Ważne jest, aby odpowiednio łączyć składniki i dobierać ich walory smakowe, konsystencję oraz dbać o estetyczny wygląd potraw.Przygotowując posiłek weź pod uwagę:

– Ilość poszczególnych składników w daniu;

– Czas potrzebny do przygotowania dania;

– Porę roku,

– Aktualne samopoczucie.

Będąc częścią natury jesteśmy w ciągłym ruchu. Klimat, plan dnia, sytuacje stresujące i odruchy ciała codziennie pomagają nam dokonać wyboru jedzenia. Jednym z elementów elastyczności, którą ćwiczymy w jodze, jest umiejętność dokonywania wyborów dotyczących pożywienia. Korzystamy z niej codziennie, przy każdym posiłku.

Chcąc podejmować lepsze decyzje dotyczące jedzenia (co, kiedy i jak dużo zjeść) nie przyjmuj zasad stosowanych przez innych. Sam odkrywaj i eksperymentuj. Na przykład, jeśli słyszysz, że niektórzy jogini nie jedzą przez siedem godzin przed ćwiczeniami, zadaj sobie pytanie: czy to będzie dobre dla mnie? Jak będę się czuł nie jedząc tak długo? Jakie wyniosę z tego korzyści? Czy może stać się coś złego? Stosowanie surowych i sztywnych zasad, np. dotyczących jedzenia, jedynie ograniczy nas w przyszłości.

Kiedy przyjmujesz pozycję i starasz się być w zgodzie ze swoim wnętrzem, dobrze jest nauczyć się rozpoznawać, jakiego pożywienia potrzebuje twoje ciało. Kierując uwagę w głąb siebie możesz odczytać zachcianki organizmu oraz efekty jakie niosą ze sobą poszczególne składniki pożywienia zarówno w trakcie jedzenia, jak i trawienia Stopniowo zaczniesz wiedzieć, czego i kiedy potrzebuje twoje ciało.

Im dłużej zajmujesz się jogą, tym lepiej intuicja rozróżnia, co jest dobre dla twojego organizmu.

Nina Hartley –  jest nauczycielką Jogi Kundalini i trenerem holistycznego stylu życia. Prowadzi warsztaty z zakresu jogi, medytacji i żywienia. Jest również współwłaścicielką firmy Feel Fab.

Comments


Tagged: , , ,


© Yoga & Ayurveda Magazyn