yoga sklep zapisz się do newslettera

Uzdrawianie w zasięgu twoich rąk

Czy wiesz, że Twoje ręce dysponują naturalną siłą uzdrawiania, która od dawna używana jest w leczeniu rozmaitych schorzeń? Regularnie przeprowadzane masaże dłoni nie tylko przyczyniają się do poprawy ogólnego stanu zdrowia, ale są również środkiem zapobiegawczym.

Czynności naszych dłoni wpływają na energie naszego ciała duchowego, fizycznego oraz emocjonalnego. Wspierają połączenia mózgu z organami, koją ból, pobudzają endorfiny, zmieniają nastrój i podwyższają naszą werwę życiową. Masaże są wykorzystywane w jodze, medytacji i tańcu. Trenowanie rąk zwiększa moc i sprężystość w ich pomniejszych mięśniach, kościach i kosteczkach. Pomaga zredukować stany zapalne, usunąć stres i rozszerzyć zakres ruchu.

MUDRY, CZYLI UZDRAWIAJĄCE GESTY

 

Mudra jest pozycją lub ruchem dłoni, wykonywanym w celu sterowania obiegiem energii oraz jednoczenia części ciała z mózgiem. Przedstawia wszystkie fazy umysłu (w tym żal, szczęście, złość i opanowanie) oraz gesty i pozy ciała. Przypuszcza się, że część mudr powoduje specyficzne przepływy energii. Pobudzane są przy tym niektóre emocje oraz duchowe i cielesne reakcje. Uciskając rozmaite palce lub partie dłoni na różne sposoby, potęgujemy impulsy z rąk do mózgu. Przy ćwiczeniu jogi rąk musimy pamiętać, że pięć palców symbolizuje pięć segmentów ludzkiego ciała (kciuk – ogień, palec wskazujący – powietrze, środkowy – akasha, serdeczny – ziemia, mały – woda). W chwili, w której konkretny palec łączy się z kciukiem, ten segment zostaje przywrócony do równowagi, wpływając na całe nasze ciało. Mudry można wykonywać w każdej chwili, jednak pozycja lotosu i skupienie się na celu niosą ze sobą większą moc i czynią je bardziej owocnymi. Najlepsze pory dla mudr to poranek (pierwsza czynność po wstaniu), kilka chwil przed zaśnięciem, przed posiłkiem i po nim. Choć mudry są używane do leczenia dolegliwości, codzienna praktyka pomaga utrzymać dobry stan zdrowia i jest stosowana w celach profilaktycznych. Poniżej przedstawiam tylko niektóre z przykładowych mudr:

 

 

 

 

 

Gyan Mudra – gest wiedzy i rozumu. Połącz końcówkę kciuka i palca wskazującego, a pozostałe palce pozostaw wyprostowane lub wolne i delikatnie zgięte. Gyan zwiększa koncentrację, pamięć, zmniejsza problemy ze snem, uwalnia stres i gniew, łagodzi depresję i ból głowy. Przynosi spokój i rozwój duchowy.

 

 

 

 

 

Prithvi Mudra – gest ziemi. Połącz wierzchołek palca serdecznego i kciuka, a pozostałe pozostaw wolne. Ta mudra pomaga zredukować stres i osłabienie, powoduje przyrost masy ciała, zwiększa krążenie krwi, wzmaga doszę kapha, podnosi poczucie własnej wartości i pewności siebie. Pobudza determinację i kieruje do odnalezienia duchowości. Poprawia ukrwienie, witalność i uzupełnia niedobory witamin. Istotny składnik kości, chrząstek, skóry, włosów, paznokci, mięśni, ścięgien, narządów wewnętrznych. Prithvi buduje i wzmacnia tkanki i kości. Tworzy stabilizację, pewność siebie i siłę.

 

 

 

 

 

Prana Mudra – gest życia. Połącz delikatnie palec serdeczny, mały i kciuk. Pozostałe dwa palce trzymaj rozciągnięte. Prana Mudra stosowana jest w przypadku zapotrzebowania na zwiększenie energii. Mudra ta ma naturalną zdolność do nadzorowania subtelnych energii aury, dzięki czemu oczyszcza je. Jest skuteczna w walce ze wszelkimi chorobami oraz pomocna w uaktywnianiu naszych uśpionych energii (chi lub qui).

 

 

 

 

 

Surya Mudra – gest ognia. Zegnij palec serdeczny, a następnie naciśnij jego środkową część kciukiem, lekko przy tym przytrzymując. Pierwiastek ognia utrzymuje temperaturę ciała i metabolizm. Jest to intensywna mudra o ogromnej umiejętności uzdrawiania. Najlepsze efekty daje w momencie, kiedy jest ćwiczona na czczo, w pozycji siedzącej. Rozbija zbędny tłuszcz w organizmie, zmniejsza cholesterol, przyspiesza trawienie, wzmacnia system odpornościowy, kontroluje zbyt niskie ciśnienie krwi i normalizuje tarczycę.

 

 

 

 

 

Varun Mudra – gest wody. Usiądź w prostej pozycji lub połóż się, a następnie lekko połącz końcówki kciuka i małego palca. Pozostałe palce pozostaw swobodnie. Mudra ta powstrzymuje wszelkie choroby związane z brakiem wody. Wykonywanie jej w ciągu dnia pomaga wyrównać ogniwa związane z językiem i smakiem. Usuwa choroby skóry, bóle mięśni oraz zwiększa przepływ krwi.

 

 

 

 

 

Vayu Mudra – gest powietrza. Zegnij palec wskazujący, naciśnij jego drugi segment końcówką kciuka, lekko przytrzymując. Końcówka palca wskazującego powinna dotykać podstawy kciuka. Mudra ta idealnie współgra z ciałami typu vata i redukuje „wąskie gardła”, powstałe przez nadmiar powietrza w organizmie. Usuwa problemy związane z gazami (np. dna moczanowa, wzdęcia, zaparcia). Pomaga przy zapaleniach stawów, bólach szyi, drżeniach w chorobie Parkinsona i porażeniach.

JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO MASAŻU DŁONI

 

  1. Zdejmij biżuterię. Nic nie może przeszkadzać ani ograniczać ruchów podczas masażu.
  2. Nawilż ręce. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnego tarcia i dyskomfortu. Sporadycznie zalecane jest, aby olejek wprowadzić dopiero w pewnym momencie masażu, ze względu na to, że początkowe tarcie jest istotne w wyzwalaniu powięzi. Przed użyciem olejków zrób wywiad środowiskowy i zorientuj się w sprawie alergii.
  3. Potrząśnij rękami i poruszaj palcami. Rozgrzej dłonie (udawaj, że próbujesz sięgnąć po coś, co jest bardzo daleko), a potem zwiń je w pięść. Zginaj nadgarstki i zataczaj nimi kręgi. Punkt ten powinien zająć Ci około jednej minuty.
  4. Ściśnij! Zaciśnij otwartą prawą dłoń na pięści lewej dłoni. Nacisk powinien być stanowczy, ale nie bolesny. Przez kilka sekund skupiaj się na poszczególnych palcach.
  5. Pamiętaj o oddychaniu! Podczas wykonywania powyższych punktów (jak i całego masażu) oddychaj przez nos i przez usta. Wykonaj również 10 głębokich oddechów przed masażem i po nim.

JAK WYKONAĆ AUTOMASAŻ

 

  1. Zacznij od masażu prawej ręki. Ściśnij kciukiem i palcem wskazującym każdy poszczególny palec. Od przodu do tyłu i od boku do boku. Nie zapomnij o kciuku! Wykonaj to samo dla drugiej ręki. Aby uzyskać jak najlepszy efekt, staraj się, aby ręka, która jest ostatnia w masażu, była tą zrelaksowaną.
  2. Masuj palce. Zacznij od podstawy (blisko palców). Złap, delikatnie skręć i pociągnij aż do koniuszka. Teraz zajmij się drugą ręką.
  3. Masuj między palcami. Mocno uchwyć skórę między nimi i pociągnij, przesuwając palce w dół, aż skóra „wyskoczy” z uścisku. Następnie powtórz proces z pozostałymi palcami.
  4. Masuj wierzch dłoni. Trzymaj dłoń w dłoni (powinno wyglądać to tak, jakbyś uścisnął sobie dłonie). Następnie użyj kciuka, aby masować wierzch drugiej dłoni. Zacznij od ścieżki małego palca i używając krótkich, mocnych ucisków, kieruj się w górę, w kierunku nadgarstka. Powtórz proces dla każdego palca oraz dla drugiej ręki. Poświęć dodatkową uwagę obszarom, które tego wymagają.
  5. Masuj nadgarstki. Użyj kciuka do masażu wewnętrznej części nadgarstka, używając kolistych ruchów. Następnie zmień ręce i powtórz.
  6. Masuj wnętrze dłoni. Masuj jedną dłoń za pomocą drugiej małymi, okrągłymi i mocnymi ruchami. Zacznij od środka, rozkładaj ruch na boki. Zwracaj przy tym szczególną uwagę na obolałe obszary. Zakończ, naciskając przez kilka sekund mocno na środek dłoni. Powtórz na drugiej ręce.
  7. Powtórz ściśnięcie (punkt 4. z przygotowań do masażu). Delikatnie potrząśnij rękami. Kilka razy zatocz koła nadgarstkami, a następnie raz zaciśnij pięści i wyciągnij palce. Twoje dłonie powinny czuć się jak nigdy przedtem!

JAK MASOWAĆ DŁONIE DRUGIEJ OSOBY

 

  1. Masuj jedną rękę na raz. Dobry masaż rąk powinien trwać około 5 minut na dłoń.
  2. Posadź osobę naprzeciw siebie. Musisz mieć łatwy i nieskrępowany dostęp do jej rąk. Najlepiej, aby pomiędzy wami był wąski stół, a na nim ręcznik. Poproś osobę, aby położyła na nim ręce.
  3. Delikatnie nałóż środek nawilżający na ręce (przy ciepłych olejach pozwól, aby spływały one z wierzchu Twojej dłoni na rękę osoby masującej). Stosuj delikatne pociągnięcia, aby nałożyć olej lub balsam. Ogrzej i zrelaksuj mięśnie dłoni. Przekręć dłoń i masuj jej wewnętrzną część. Poruszaj się od wierzchołków po nadgarstek i z powrotem.
  4. Masuj palce. Trzymaj rękę osoby skierowaną w dół. Zaczynając od małego palca, ściśnij koniuszek każdego z nich. Następnie użyj intensywnych, krótkich pociągnięć. Powtarzaj czynność przy każdym palcu, kończąc na kciuku. Co jakiś czas pytaj osobę, którą masujesz o odczucia (np. podwyższenie ciśnienia) i poproś, aby mówili o swoich preferencjach intensywności Twojego ucisku (np. czy nie są za mocne).
  5. Masuj wierzch dłoni. Trzymaj rękę osoby masującej jak przy uścisku dłoni na przywitanie. Następnie przesuń palec wzdłuż kości palców (zacznij od małego), w stronę nadgarstka. Powtórz ten proces, przebiegając wzdłuż każdej kości palców. Gdy dojdziesz do kciuka, poświęć mu trochę więcej czasu. Masuj obszar między kciukiem a palcem wskazującym, używając kolistych ruchów.
  6. Masuj tylną część nadgarstka. Trzymając rękę skierowaną do dołu, użyj obu swoich kciuków, aby masować nadgarstek małymi, okrężnymi ruchami. Zacznij, koncentrując się na środku nadgarstka, a następnie zataczaj coraz obszerniejsze koła.
  7. Masuj wnętrze dłoni. Za pomocą kciuków masuj dłoń małymi, okrężnymi ruchami. Zacznij od środka dłoni, następnie kieruj się na boki, a potem w kierunku nadgarstka.
  8. Rozciągnij. Spleć palce dłoni osoby masowanej z twoimi palcami. Chwyć i delikatnie naciągnij. Zrób to samo, chwytając dłoń u podstawy przy nadgarstku, aby i jego nieco rozciągnąć. Następnie powoli i ostrożnie obróć nadgarstek od prawej do lewej i odwrotnie.
  9. Zakończ pierwszą rękę. Trzymaj rękę w dłoni. Zaczynając od nadgarstka, wygładź rękę w dół, w kierunku palców.
  10. Druga ręka. Wykonaj te same czynności, co w pierwszej. Postaraj się zachować spójność w ruchach i odstępach czasu.

PRACA Z OLEJAMI

 

Olejki eteryczne to ekstrakty pochodzące z różnych odmian nasion, kory, łodyg, korzeni, kwiatów. Są one nieustabilizowane ze względu na szybkość ich odparowania po wystawieniu na działanie powietrza. Oleje pobudzają przyrost komórek i przyspieszają ich rotację. Eliminują martwe komórki, odsłaniając zdrową, gładką skórę i jej delikatniejsze warstwy. Oleje eteryczne należy rozcieńczyć z olejami podstawowymi lub nośnikowymi – w innym wypadku mogą podrażnić skórę.

Używane są również do peelingu, aby pomóc złuszczać suche dłonie. Wymieszaj dwa oleje (np. lawendowy i jaśminowy) z olejem bazowym (np. migdałowym), a następnie dodaj odpowiednią ilość płatków owsianych – do momentu uzyskania papki. Masuj obie strony dłoni i spłucz ręce zimną wodą po pięciu minutach. Na koniec nawilż dłonie mieszanką olejków eterycznych i olejków bazowych.

  • Olejek lawendowy – uspokaja nerwy i uwalnia lęki. Trzy do czterech kropli oleju na każdą łyżkę oleju bazowego (np. jojoba). Lawenda może powodować senność u niskociśnieniowców, dlatego nie używaj go np. przed jazdą samochodem.
  • Olej Ylang Ylang – jest idealny do znormalizowania sebum. Nasycić wacik olejem bazowym i dodaj dwie krople olejku eterycznego Ylang Ylang. Rozprowadź olej na dłoniach. Używaj oszczędnie ze względu na to, że nadmiar może prowadzić do nudności i bólu głowy. Ylang Ylang nie powinien być stosowany na skórze delikatnej lub dotkniętej jakimkolwiek stanem zapalnym.
  • Olejek z drzewa różanego – pobudza odnawianie komórek, odmładza skórę i działa przeciwzmarszczkowo. Zmieszaj jego trzy lub cztery krople z łyżką stołową preferowanego oleju nośnikowego.
  • Olej jaśminowy – podnosi nastrój i przynosi ukojenie myśli. Zwiększa elastyczność suchej i dojrzałej skóry. Użyj go z olejem nośnym do masażu dłoni.


Uwaga!
Kobiety w ciąży nie powinny używać olejków eterycznych, ponieważ niektóre z nich mogą powodować wczesne skurcze. Wiele z tych substancji nie może być także stosowanych na skórę niemowląt i dzieci poniżej dwóch lat ani na skórę matek karmiących piersią.

AUTORKA: Violetta Lange

Comments


© Yoga & Ayurveda Magazyn